vrijdag 2 maart 2018

Hoya verzorging

De Hoya verzorging:

De Hoya, een geweldige plant met bijzonder mooie bloemen en waarvan sommige heerlijk geuren.


Hoya mathilde vol met knoppen!!!

Wel is het een plant die enige aandacht nodig heeft. Heeft hij eenmaal een plekje in huis waar hij het naar de zin heeft gekregen, dan is het een makkelijke plant.

Standplaats:
Eigenlijk houden ze bijna allemaal van warmte en een hoge luchtvochtigheid. Dit betekend niet dat de Hoya geen droge lucht kan hebben, maar bij een hoge luchtvochtigheid groeien ze toch beter.
Tijdens de winter zijn onze verwarmde woonkamers en huizen droog. Zeker als het ook nog eens vriest buiten met een lage luchtvochtigheid. Ook doet de mechanische ventilatie in onze huizen de ruimten droog houden. Dit is voor de mens goed, voor de planten wat minder. De Hoya kan dit goed hebben, al zal de groei wat stagneren. Maar dat is voor veel kamerplanten het geval.
In de zomer als de verwarming veelal uit is en tuindeuren of ramen vaker openstaan, zal de luchtvochtigheid in huis ook hoger zijn. Dit is natuurlijk gunstig voor de Hoya.
Wat betreft de standplaats ten opzichte van (zon)licht kan dat verschillen voor Hoya's. Dit is afhankelijk waar stamsoort in het verleden gevonden is.
Hoya's waarvan de stamsoort uit de dichte regenwouden komen hebben meer schaduw en minder of geen zonlicht nodig, dan soorten die uit een open leefgebied komen. Ook zijn er soorten uit berggebieden, die meer tegen koelte kunnen zoals de Hoya bella. (Voor de specifieke Hoya soort verzorging, zie mijn ervaringen in de post plantbeschrijving) Link plantbeschrijving

Maar goed, al doende leert men bij welke condities de Hoya soort het beste groeit. Gewoon uit proberen.

De temperatuur voor de Hoya moet boven de 14 graden Celsius blijven. Mijn ervaring is dat de Hoya pas echt op gang komt als de temperatuur boven de 22 graden Celsius is.
Dus Hoya's kunnen later in de lente naar een onverwarmde kas of buiten onder een overkapping worden gehangen. Zo heb ik in de zomer al een paar jaar de Hoya mathilde en de Hoya linearis onder een overkapping hangen.
Bij de kas moet er wel belucht en schaduwdoek opgehangen worden omdat de kans aanwezig is dat de planten verbranden in de zon onder het enkel glas. Direct (open) zonlicht moet voorkomen worden. Al schijnen er soorten te zijn die dit wel aan kunnen, als ze maar langzaam worden gewend aan het directe zonlicht. Dit geldt trouwens voor veel kamerplanten die zomers naar buiten gaan. Het blad kan het directe zonlicht nog niet aan en zullen eerst moeten gewennen.
Zo heb ik een keer ervaren dat mijn Hoya carnosa tricolor in de kas hing en door het warm worden van de kas was het hydraulische dakraampje opengegaan en was er direct zonlicht op het blad gekomen. Meerdere bladeren van de plant waren verbrandt door de zon. Het heeft een jaar geduurd voordat de plant weer ogelijk was.

Als de temperaturen in het najaar (ongeveer begin oktober) weer lager worden, moet de Hoya weer naar een verwarmde ruimte. Voor mij is dat de woning.

Op zolder heb ik een dakkapel die gericht is op het zuiden, waarin ik veel van mijn Hoya's plaats. Dit is een mooie lichte plek gedurende de donkere winterdagen. Ook krijgen de planten en de zolderruimte de zon als die schijnt en warmt het lekker op.
Voor de echte donkere dagen gebruik ik overdag een groeilamp. Van een kweker heb ik begrepen dat de groeilamp het beste overdag gebruikt kan worden, om zo het dag nacht ritme niet te verstoren. Of dit ook echt zo is? Het klinkt aannemelijk. Maar kijk uit met foto's in de buurt, ... deze verkleuren door dit licht.


groeilamp

Vermeerdering:
De Hoya kan vermeerderd worden door stekken of door zaad. Dat Hoya's zaad vormen in ons land zal niet vaak voorkomen. Wel is er in Azië aan zaad te komen, maar de reis naar Nederland zal waarschijnlijk te lang duren. Hoya zaad moet zoals ik het begrepen heb op het internet binnen een paar dagen gezaaid worden. De Hoya moet dan al zomers buiten hangen om bestoven te worden.

Stekken is de meest gebruikte manier van vermeerderen van de Hoya en kan het hele jaar door gedaan worden. Al gaat het vanaf maart tot eind juli het makkelijkst.
Daarna kan het ook nog, alleen het wortelen lijkt langer te duren of lukt helemaal niet meer bij bepaalde soorten.
En dan heb ik het over de seizoenen in Nederland. (Elders op deze aardbol zijn er natuurlijk andere omstandigheden met :  😎🌴🌴)
Houdt je niet van de rommel van het stekken, potjes met zakjes erover, takjes in water (kan niet bij alle Hoya's), kweekbakjes in huis, koop dan gewortelde stekjes, deze gaan veelal gelijk aan de groei. En dat is wat we willen, groei en ....... op een gegeven moment bloemetjes.

Wortelen tot een mooi wortelgestel duurt 3 tot 4 weken. Daarna moet het stekje nog gaan groeien. Uitgaande van een stekje gemaakt eind juli; dan begint de groeit van het stekje zo ongeveer eind augustus. Het stekje zal dan in veel gevallen niet veel meer doen tot het voorjaar. E.e.a. is natuurlijk wel per soort verschillend en van de voorzieningen die u heeft. Bijvoorbeeld een goede groeilamp en verwarmde ruimte.
(LET OP! Heeft u foto's in de buurt van de groeilamp staan of hangen? Deze verkleuren door dit licht.)

Een stek is simpel gemaakt. Twee bladparen met een stukje tak kunnen al functioneren als stekje. Ik steek het stek takje eerst in stekpoeder, dat de wortelgroei stimuleert en schimmelvorming tegen gaat.
Ik gebruik een potgrond van vermalen kokosnoot schil. Het is een mooie losse materie, wat ideaal is voor het stekken. De stekjes wortelen er goed in.
Het voordeel van deze grond is dat het gevormde Hoya plantje makkelijk uit deze grond is te halen, af te schudden of af te spoelen. Een mooi beworteld plantje is dan klaar om in de zelf gemaakte Hoya grond te planten.

Ik stek Hoya's in grote transparante opbergboxen.


Voor een euro of zes heb je al een grote box van 40x60x40 cm. Ik leg onder in de bak een kunststof verf rekje c.q. rooster waar ik de hanghaakjes afknip. Hierop plaats ik de potjes met stek. Dit rooster voorkomt dat de potjes niet in het lekwater komen te staan en daardoor niet te nat blijven.


Volle potten kweken:
Een plant vind ik aantrekkelijk om te zien als het een mooie volle plant is of wordt. Daarom stek ik van de gekochte stek al vrij snel nieuwe stekken om die bij de moederstek te planten. Het duurt misschien wel wat langer voordat de Hoya plant bloemen krijgt. Drie a vier stekken in één pot is mooi. Bij andere soorten zijn vijf a zeven stekken nodig voor een vol effect. Soms koop ik 3 dezelfde tegelijk, als ik minder geduld heb 😉

Oppotten:
De Hoya heeft een voorkeur voor een zeer luchtig grond. Gewone potgrond heeft de eigenschap om in te zakken als er water wordt gegeven, met als gevolg dat de grond dicht kan slaan.
Ik ontdekte dat in Azië Hoya stekken op samengebonden brokken kokosnoot vezel worden gekweekt. Nu zag ik bij de winkel Action het product "Ground cover" dat gemaakt is van brokken en delen van de palmboom. (In 2019 niet in de schappen, nu februari 2020 weer aanwezig.) Ook heeft Pokon dit materiaal in 50 liter zakken.

11/2/2020
Het word aangeboden als bodemafdekking voor in de tuin.
Ik dacht toen aan de Hoya kweek op dit materiaal.





Ik ben mijn Hoya grond gaan samenstellen uit een mix van deze Coco Chips / Ground cover, gewone potgrond en Perliet. Verhouding 2:2:1



6 liter Ground cover
Ground cover + 2 liter perliet












mix
mix + 6 liter potgrond









 
Hoya grond

De Hoya grond is klaar.

In wat voor pot kan de Hoya het beste geplant worden?
Omdat de Hoya niet van natte voeten houdt, is er een pot nodig waar het water uit kan lopen. Ik gebruik daarom plastic binnen potten die eventueel in een sierpot of hanger geplaatst kunnen worden. Voor de meeste klim Hoya's heb ik fust bloemenemmers bij een bloemenwinkel gehaald. Met een 12 mm houtboor boor ik onder in de pot een stuk of acht gaten. Ook onder aan de zijkant maak ik gaten voor een optimale beluchting van de grond.
Bij plasticpotten gebruik ik een verhitte achterkant van een stalen boor, om gaten te smelten.











In de potten gemaakt van fust emmers zet ik een klimrek van gebogen bamboe, die ik in een groene kleur spuit. (eerst natuurlijk grondverf aanbrengen) Later ben ik over gegaan op 2 meter lange ijzeren wapeningsstaven, die ik om een ronde houtenstam ombuig tot een klimrek, zoals het gebogen bamboe wat in de winkel te koop is. In de regen laat ik het eerst verroesten, omdat ik dat natuurlijker vind ogen.


Met een heet gemaakte stalen barbecue pin smelt ik wat kleine gaatjes naast het bamboe (of het staal) in de zijkant van de plastic pot.  Met ty-ribjes bind ik dan het bamboe of wapeningsijzer vast aan de binnenpot. Wordt dit niet gedaan dan is het geheel wankel, wat niet handig is bij het verplaatsen van de planten.





De meeste planten die in deze potten groeien, heb ik op rekjes staan met een lekbak eronder. Zo loopt altijd eventueel overtollig water weg en wordt de grond van onderaf belucht en kan te natte grond sneller drogen.






Water & voeding:
De Hoya mag bij een gietbeurt ruim water krijgen, maar er zal daarna met water geven gewacht moeten worden tot de grond bijna droog is.
Jonge kleine planten zullen niet zo snel weer water nodig hebben. Deze controleer ik eens in de twee weken. Ik gebruik hiervoor een digitale hygrometer. Komt de waarde onder 3 dan geef ik weer water.

Volgroeide grote planten verdampen meer, dus zullen ook eerder gecontroleerd moeten worden of er water nodig is. Na het water geven altijd controleren of er geen water in de buitenpot/sierpot is komen te staan, waardoor de plant "natte voeten" zou kunnen houden. Mocht dit gebeuren dan kan er wortelrot ontstaan.
Ik zet jonge planten soms al in grote potten. Omdat de jonge planten nog niet tot onderin geworteld zijn, moet er op gelet worden dat de grond bovenin niet te droog wordt. De jonge worteltjes zitten nog in de bovenlaag. De open structuur van de hoyagrond zorgt ervoor dat de grond boven in redelijke snel opdroogt, en te droog zorgt ervoor dat de groei stagneert.

Voeding geeft ik in de winter één keer in de maand. In de lente, zomer en gedeelte van het najaar geeft eens in de twee weken planten voeding. Waarvan ik één keer in de maand 20-20-20 NPK geef. Deze meststof nooit aan jonge stek geven vanwege de tere jonge worteltjes.
De oude planten groeien en bloeien er prima op. De 20-20-20 NPK kunstmest haal ik bij de plaatselijk fuchsia kweker.
De andere keer geef ik een gewone plantenvoeding voor kamerplanten.



Plagen: 
Varenrouwmug:
De varenrouwmug is een lastig en vervelend insect, waarvan de larf in de wortels schade kan aanbrengen. Zie link hier onder aan de pagina.

Groene luis:
De groene luis (en soms ook de zwarte luis) kan ook een plaag zijn voor Hoya's. Al heb ik gemerkt dat de ene Hoya er gevoeliger voor is dan de andere. Het is goed om de luizen te bestrijden omdat ze de plant aantasten en eventueel door het honingdauw dat ze afscheiden er schimmel kan ontstaan op de bladeren.                                                                                                                    In 2020 heb ik voor het eerst op zolder de larf van de gaasvlieg als biologische bestrijding bij mijn planten toegepast. 

Zakjes met larven
voorbeeld


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Werkt geweldig, alleen dit wil je niet in de woonkamer. Op een gegeven moment wemelt het van de onschuldige groene gaasvliegen. De ramen dan maar open. Maar de luizenplaag is behoorlijk ingedamd. De volwassen gaasvlieg schijnt van honingdauw en stuifmeel te leven. Dus de plakkerige afscheiding van de luizen is de vlieg tot voedsel. Om een nieuwe cyclus op gang te krijgen zouden er ook wat bloeiende planten met stuifmeel ertussen gezet moeten worden. Heb ik nog niet geprobeerd, maar goed om te proberen. Na een maand waren de gaasvliegen verdwenen. Gebrek aan voedsel! Vanaf dan kunnen luizen weer toeslaan.

Spint:
Spint is ook echt een killer. Het is moeilijk te zien, dus zo af en toe is het goed om de planten nauwkeurig daarop te onderzoeken.
Spint is te herkennen aan zeer fijn rag, waarin minuscule "spinnetjes" (zal ik maar zeggen) leven. Zeer kleine oranje/bruine stipjes in het rag. Spint zorgt er voor dat het blad afsterft. Dus ook dit insect zal moeten worden bestreden anders kan de plant dood gaan. Spint is heel goed biologisch te bestrijden door roofmijt uit te zetten bij de planten. Ook kan Promanal-R van ECOstyle gebruikt worden.

Zie ook andere plagen in mijn Posts:
Wolluis:                https://hollandhoyas.blogspot.nl/2017/04/wolluis.html 
Valse meeldouw:  https://hollandhoyas.blogspot.nl/2017/04/valse-meeldauw.html
Varenrouwmug:    https://hollandhoyas.blogspot.nl/2017/05/hoya-varenrauwmug.html 
Virus:                    https://hollandhoyas.blogspot.nl/2018/02/virus-in-hoya-bladeren.html
Groeneluis plaag: https://hollandhoyas.blogspot.com/2019/09/hoya-en-luizen.html


Sinds anderhalf jaar heb ik mij ook toegelegd op een heel ander soort plant. Een plant die 5 graden koelte kan trotseren en ook niet perse in het licht hoeft te staan. En zeker niet in de zon mag staan. Het is een volledige schaduw plant.
Een plant die in de winter in een vorstvrije ruimte kan staan en na de ijsheiligen op een schaduwrijke plaats buiten gezet kan worden.
Een planten soort met prachtige bloemen en een diversiteit aan kleuren keuze, waar je als planten liefhebber hebberig van kan worden. ...............  Het is de Clivia!

Google maar eens op afbeeldingen van Clivia flowers. Zooooo mooi !!!!
Of neem eens een kijkje in mijn blog over Clivia's in de rechter zijkant van dit Hoya blog.  Of mijn post over mijn clivia planten eind 2020 => https://clivia-hobby.blogspot.com/2020/12/clivia-planten.html
Hierin deel ik mijn ervaringen over deze plantensoort en heb ik verschillende "posts" geplaatst van mooie kruisingen die ik heb weten te bemachtigen de afgelopen paar jaar. Een nieuwe hobby die voor mij in ontwikkeling is en ik ben dus nog steeds lerende.


14 opmerkingen:

  1. Goedemiddag,
    Mooie uitleg over de Hoya plant en de verzorging.
    Wij hebben een Hoya maar die bloeit al jaren niet. Wat kunnen wij er aandoen?
    M.h.g.,
    Eduard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Hoya heeft voldoende licht nodig, zelf geef ik naast gewone plantenvoeding eens in de maand in het groeiseizoen NPK 20-20-20. Verder zijn de meeste Hoya's ook wel een paar jaar oud voordat ze bloeien. En soms lukt het gewoon niet of zijn de omstandigheden c.q. plaats niet goed.
      Ik heb een soort, prachtige blad plant, nog nooit gebloeid. Mijn zoon heeft er een stek van en bij hem houdt hij niet op met bloeien.

      Verwijderen
  2. Kokos chips heb je naast die van de Action en Pokon ook als bodembedekking voor dieren in de varianten Grof en Fijn van EKOO Animal Bedding. 250 liter voor €37,95 adviesprijs. Pokon 50 liter voor €12,95. Action 6 liter voor €0,84.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Perliet koop je trouwens veel goedkoper voor ongeveer €20 per 100 liter zak bij onder andere growshops. Die zakken van 6 liter kosten zo'n €5 per stuk..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie aanvullingen. Laat de lezer zijn voordeel ermee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Holland hoya.
    Ik schrijf u even omdat mijn Hoya helemaal geel aan het worden is. De plant hangt voor het raam en heeft alleen ochtend zon tot ongeveer 12 uur. Ik heb ergens gelezen dat dat misschien de oorzaak kan zijn voor de gele bladeren,maar omdat de plant er al jaren hangt lijkt me dat ook onwaarschijnlijk. Ik ben bang als ik nu niet ingevuld de Hoya het niet zal overleven. Ik hoop eigenlijk dat u mij misschien een tip kan geven die kan helpen de Hoya te redden. Eventueel kan ik u een foto sturen. Met vriendelijke groet, Marijke
    marijkevanmaare(@)hotmail.com


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afhankelijk van het soort Hoya kan zon een oorzaak zijn. Maar de meeste kunnen zeker de ochtendzon wel hebben. Hoya Bella, polyneura,curtisii zijn er gevoeliger voor.
      U kunt ook de alle grond eens goed afspoelen met de kraan buiten en de plant opnieuw oppotten en voorzien van nieuwe grond.
      Het kan zijn dat er insecten in de grond zitten. Zo heb ik wel een wolluis in de wortels van een plant gehad. Dan zal de worteldkluit ook in een insecticide middel gedoopt moeten worden voor een aantal minuten. Wolluis krijg je alleen op die manier uit het wortelgestel.

      Verwijderen
  6. Dank voor deze nuttige tips en uitleg. Het is een fantastische plant....my favorite ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello, ik heb sinds een jaar een Hoya Bella. Toen ik hem aankocht had de plant veel bloemetjes. Nu hangt hij al sinds ik hem heb op dezelfde plaats, voor het raam waar tot 12u zon is. Nu heeft hij sinds 2 maand dat de blaadjes precies geen water opslagen. Ze zien er wat zielig uit. De plant is nog helemaal groen en er komen ook nog steeds nieuwe blaadjes en takken aan. Dit jaar heb ik maar 2 bloemetjes gehad. Ik besproei hem wekelijks.. Wat doe ik mis en of wat kan ik er aan doen? Groetjes Jakobe

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De Hoya Bella is geen zonminner. Ik heb op internet gelezen dat hij voor komt in de hogere gebieden in Azië. Dus koeler.
    Verder kunt u kijken of er kleine zwarte vliegjes rond de plant leven. Dit kunnen Varenrouwvliegjes zijn. Een muggen soort die eitjes legt in de grond. de larfjes leven in de grond en van de worteltjes. Behandeling is nodig. Ik zelf koop 1 x paar jaar aaltjes tegen deze larven van deze mug.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben 2 stekken van een Hoya Bella die heel erg achteruit ging en is overleden. De stekken zijn nu goed gegroeid, maar bloeien niet.
    Wel zitten er dus vliegjes om de pot.Ik las net dat het de varenrouwmug kan zijn.
    Hoe pak ik dit het beste aan?
    Met vriendelijke groet, Frits

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi ik heb een grote Hoya Australia's staat sedert 1 j in mijn orangerie heb hem tweedehands gekocht maar heeft zowel bij mij als bij vorige eigenaar nog nooit gebloeid groeit wel zeer goed

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een warme lichte plaats nodig. Vochtige grond en ik mest met NPK 20-20-20. Ik heb hem wel in bloei gekregen in een zuid raam in de dakkapel op zolder.

      Verwijderen
  11. De Hoya Bella is zeer gevoelig voor de varenrauwmug. Telkens worden bij mij ook de worteltjes weggevreten. Een keer de grond behandelen met een bestrijdingsmiddel kan helpen. Ik heb daar wel iets overgedeeld in één van mijn posts. Of aaltjes kopen tegen rauwmuggen. Bv bij biocontrole. Helpt voor een aantal maanden, maar als de grond een keer is uitgedroogd zijn de aaltjes dood. Dus grond daarvoor vochtig houden. Zelf spuit ik ook wel eens tegen muggen en vliegen spray. Daar gaan de vliegen rauwvarenmuggen ook dood van. Maar ja dat zijn niet de larven in de grond.

    BeantwoordenVerwijderen