maandag 15 januari 2018

Hoya & koude

Half oktober heb ik mijn Hoya's uit de onverwarmde muur kas gehaald.
Op een paar na heb ik alle op mijn zolder in de dakkapel gezet.
De Hoya mindorensis lite yellow en pink hadden groene luis en die had ik daarom in mijn vorstvrije schuur gezet en na een aantal weken behandeld tegen de luis. Om er zeker van te zijn dat ze luisvrij zouden zijn heb ik de plant tot kerst daar laten staan. (Ze staan in samen in één pot) Een ruimte die vrij koud is ongeveer 7 graden.
Toen ik geen luis meer zag is de pot ook op zolder neergezet. Vanaf toen zijn bladeren gaan vallen an beide soorten. Mooie uitlopers zijn afgestorven. Maar gelukkig heeft nog niet de hele plant het begeven. Een goede les om dit bij de soort mindorensis niet meer te doen. Eigenlijk moet ik aanraden dit bij geen enkele soort Hoya te doen. Zoek een ruimte die zeker boven de 15 graden Celsius blijft. Het liefst gewoon woonkamer temperatuur.

Nu eind januari 28/1 is de Hoya mindorensis lite yellow onderaan geheel afgestorven. De loten zijn van de grond af uitgedroogd en dood. Er stroomde geen wit sap meer uit toen ik het afknipte. Dus echt dood. Wel zaten aan deze loot boven in nog levende bladeren. Deze levende delen heb ik in acht stukken geknipt en in stekpoeder gestoken in een transparante gesloten emmer met grond gedaan. De takjes zagen nog groen en er kwam ook nog wat wit sap. Noodzakelijker wijs heb ik deze emmer maar achter het raam in de woonkamer gezet, omdat warmte en vocht noodzakelijk zijn voor het wortelen. Ik hoop dat deze nog wortel gaan schieten. Anders ben ik deze soort kwijt.
De Hoya mindorensis pink heeft nog wel één levende loot met blad eraan. Ik hoop dat deze het wel heeft overleeft. Al heb ik hier voor de zekerheid toch ook maar een stek van gesneden.

Wel heb ik nog de Hoya carnosa tricolor, Hoya pubicalyx en een lentestek van de multiflora voor het raam in de koude schuur hangen. Hier heb ik dubbele planten van, dus kan ik een risico nemen.


raam van de koude schuur
Deze groeien nog langzaam verder en lijken deze koelte wel te kunnen trotseren. Kennelijk is het per soort verschillend van wat het aan kan. Maar een Hoya gedijt natuurlijk het best bij warmte.
Op een site van een kweker heb ik ergens gelezen dat de temperatuur niet onder de 14 graden mag komen.







Nu half februari heb ik 6 stekken van de Hoya mindorensis lite yellow weg moeten gooien. Takjes werden zwart en het blad geel en viel af. Twee laatste stekken zijn nog groen, dus ik heb goede hoop dat deze toch aan het wortelen zijn. De kweekbak heb ik ik in onze woonkamer op de tegelvloer met vloerverwarming staan. De grond waarin gestekt is wordt zo lekker warm, wat gunstig is voor het wortelen.
Ook de laatste levende loot van de Hoya mindorensis lite yellow plant heeft het begeven. Onder bij de grond geheel dood hout. Ik heb hier nog vier groene stekken van kunnen knippen, omdat boven in nog slappe slukken plant met groen blad aanwezig waren.
Uiteindelijk zijn van alle stekken er toch nog 5 stuks in leven gebleven.

Eind april 2018 is het toch weer met elkaar een mooie volle plant geworden. 😅




Geen opmerkingen:

Een reactie posten