woensdag 15 februari 2017

Start hobby


De Hoya of Wasbloem

Ik schrijf deze blogger omdat ik het leuk vind iets van mij ervaringen te delen.

Al jaren heb ik een Hoya bella in huis hangen. Jaren geleden gestekt van een plant van mijn moeder. Zij had de plant eind jaren '70 cadeau gekregen. Dus zo'n 35 jaar geleden.


Hoya Bella


Eind 2015 ontdekte ik via Google dat er talloze Hoya's soorten bestaan. Wat een bijzonder mooie bloemetjes en soms ook de bladeren.
Tja een plantfreak als ik moet dan stekjes hebben. En zo begon mijn speurtocht naar nieuwe Hoya's  in februari 2016.


Eerst had ik Hoya zaden uit China bij Alie-express besteld. Ik kreeg kleine ronde zaadjes toegezonden. Eigenlijk vertrouwde ik het niet. Ik heb gegoogeld op afbeeldingen van Hoya zaden en toen bleek dat het dus absoluut geen Hoya zaad was. De Hoya zaden hebben namelijk een soort pluisje aan het zaad.
Bij een Hoya kweker in Thailand heb ik toen per mail navraag gedaan. Deze melde mij dat Hoya zaad binnen een paar dagen gezaaid moet zijn en dat ook lang niet al het Hoya zaad kiemkrachtig is. Dus die leuke Chinese aanbiedingen van zaden zijn bedrog. Tenminste bij wie ik ze kocht. Nou ja, aan een paar euro val je je ook geen buil.



Al gauw kwam ik er achter dat de Hoya best wel een prijzig plantje is. En sommigen zeer prijzig zijn.
Hangt dus een beetje van het soort af, maar toch. Op Ebay wordt rustig 20 euro of meer voor een stekje gevraagd van een bijzonder soort.
Op een gegeven moment heb ik per post gewortelde stekken van Hoya's besteld .

De nachtvorsten gaven wel een onzekerheid of de stekken niet bevroren en beschadigd aan zouden komen. Dat is best een beetje spannend en een risico. Omdat het niet heel goedkoop is. Bij de post staan dozen rustig een nacht in de buitenlucht. Er moet maar eens een strenge nachtvorst zijn die nacht.
Maar gelukkig is dat goed gegaan. Wel heb ik wel eens bijna verdroogde stekken ontvangen. Deze kwamen heel moeilijk opgang.

Een collectie begon te groeien. Ik heb nu zo'n 30 verschillende, waarvan er twee  al meerdere meerdere malen hebben gebloeid. Ik verwacht dat er dit jaar er meer tot bloei zullen komen. Inmiddels zijn de meeste stekken mooie planten geworden.

De Hoya lasiantha en de multiflora hebben schitterend gebloeid. De Hoya multiflora is zelf deze winter doorgegaan met bloemen geven. De Hoya lasiantha laat in de winter en voorjaar de knoppen vallen. Ik verwacht vanwege de lage luchtvochtigheid in huis, omdat er dan gestookt wordt om het huis te verwarmen. In de zomer wordt er weinig of niet gestookt, waardoor deze Hoya wel mooi tot bloei komt. Althans bij mij.


Hoya Lasiantha


 











  
Hoya Multiflora (Shooting Star)




































1 opmerking:

  1. Mooi gedaan, informatief. Ook ik kocht via Amazon nep-zaadjes, ook uit China. Verleid door een prachtige afbeelding, veelbelovend. Ik ontving een simpel plastic zakje met onduidelijke zaadjes. Niks Hoya, er komt ook niks op. Alie Express verkoopt helemaal geen zaden meer zover ik kan nagaan, misschien is er regelgeving die dat verbiedt? Ook ik heb wat soorten Hoya's gehad in de 70 er jaren, en altijd in huis een H.Carnosa die alles overleeft en jaarlijks bloeit. Sinds kort weer veel meer soorten, als stek verkregen, via liefhebbers uit mijn omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen