zondag 16 juni 2019

Hoya carnosa tricolor

Vanaf het moment dat ik mijn Hoya hobby begon was de hoya carnosa tricolor één van de eerste die ik kocht. Dat was in 2016.
De eerste plant heb ik gestekt en opgekweekt als een hangplant in een kokosmat hangbak, met mijn eigen gemaakte Hoya grond. Deze gestekte plant groeide beter dan de plant die ik gekocht had. De originele plant heb ik op een gegeven moment weggegeven.
Drie jaar heeft het geduurd, maar nu bloeit hij dan en er zijn meerdere trossen in ontwikkeling.

Het is een Hoya die in de koele schuur heeft overwinterd. Ongeveer 8 graden denk ik dat het daarin minimaal kan zijn. Nu hangt hij, half juni, buiten onder de overkapping in de schaduw. Als het regent hang ik hem buiten de overkapping. Maar zodra de zon komt weer snel onder de overkapping. Bij mij maakt de plant ook uitlopers die volledig groenblad hebben. Waarom weet ik niet, maar het is niet hinderlijk want er zijn ook genoeg bonte bladeren.

Zie hier onder de foto's van de plant en de bloemen. In de avond geuren de bloemen naar chocola! Tijdens de bloei van de tros, ontwikkeld zich aan de zelfde pendukel alweer een volgende ronde bloemknoppen.








nieuwe knoppen








Geen opmerkingen:

Een reactie posten