dinsdag 11 april 2017

Hoya's & Valse Meeldauw / Downy Mildew


Wat info over deze mogelijke plaag.

Aanleiding:
Mijn ruim twintig jaar oude Hoya bleek in 2015 deze schimmel te hebben. Maar voor je er achter bent waar de plant last van heeft, heeft hij eigenlijk al het loodje gelegd.
Ik dacht eerst dat ik de plant had verzopen met water geven. Water geven deed ik consequent om de twee weken. Was twintig jaar goed gegaan. Maar nu nam hij geen water meer op, wellicht door de schimmel. Gelukkig had ik jonge takjes genomen die goed aan de groei gingen. Later toen ik er achter was wat er met de moederplant was, heb ik de stekplantjes voor de zekerheid behandeld met een middel tegen meeldauw bij rozen en de moederplant die groot was meteen weg gegooid. De plantjes zijn nu mooi gezond en er is geen spoor meer van de wit poederachtige laag aan de onderzijde van het blad.
Trouwens was de schimmel ook slecht te zien. Je moet echt heel goed kijken. Het blad leeft, maar verschrompeld c.q. verkreukeld eigenlijk aan de boven zijde. Dat is ook de reden dat je denk dat de plant weer water nodig heeft. En ja als je net zo als ik niet kijk naar de vochtigheid van de grond, is het inderdaad op een gegeven moment een waterbad. Dus ook de wortels nog eens rot.

De schimmel:
Valse meeldauw onderscheidt zich van gewone meeldauw, doordat de poederachtige schimmel aan de onderzijde van het blad groeit. Gewone meeldauw groeit aan de bovenzijde van het blad en als het de overhand heeft genomen later ook aan de onderzijde.

Valse meeldauw groeit voornamelijk in het plantenweefsel van de waardplant. Via de huidmondjes komt de schimmel de plant binnen en voedt zich d.m.v. zuigorgaantjes met de plantencellen.
Het kan dus een echte "killer" zijn als het niet behandeld wordt.

Op het internet kwam ik tegen dat gewone meeldauw behandeld kan worden met 40% (half)volle melk en 60% water. Dit schijnt ergens in 20e eeuw ontdekt te zijn in Canada, maar wat nooit echt bekend is geworden. Heden ten dage is er wel aandacht voor omdat het milieuvriendelijk is en effectief blijkt te werken. Ik heb het nog nooit geprobeerd en hoop het ook nooit nodig te hebben voor de Hoya's als deze gewone meeldauw zouden krijgen.
Of valse meeldauw er ook mee te behandelen is wordt niet met naam genoemd op het internet. Dus als deze plaag zou spelen is het een kwestie van proberen. Verder zou een extract van de plant Heermoes kunnen helpen om deze schimmel te bestrijden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten