woensdag 5 april 2017

Hoya multiflora stek I

Op 18 maart '17 heb ik de Hoya multiflora (Shooting Star) ingekort. De drie bloemtrossen waren uitgevallen en dus ik dacht dit is een mooi moment om de plant te snoeien. Ik hoop hiermee een breder groeiende en vollere plant te verkrijgen. De wond van de plant het ik ingesmeerd met wond afdichter voor bomen.Van het snoeihout heb ik stekken gemaakt en in een grote transparante plastic box geplaatst. Ideaal als broeikasje.

De stekken heb ik in stekpoeder gedoopt en daarna opgepot in kokosgrond. Op 3 april constateerde ik dat de moederplant en ook de stekken in de box in de oksel van de bladeren knoppen beginnen te zetten. Er zit dus groei in.
Alleen de stekken hebben wat schimmelvorming op de plek waar de tak is afgeknipt. Het witte sap wat uit de takjes is gelopen schimmelt. Het is afwachten of het gevolgen heeft voor de stekken zelf.




Ingekort
Ogen voor nieuwe takken.









De Hoya 6 bladparen teruggesnoeid.




 
Stek box
5 stekken Multiflora














Op 12 april kwamen bij vier van de vijf stekken wortels onder uit het potje. Deze vier stekken laten ook groei zien. De eerste bladparen vormen zich nu op 18 april. Een stek laat nog niets zien maar het blad is wel fris.

De moederplant heeft nu 22 april '17 twee nieuwe loten. Het idee om de plant breder te laten groeien lijkt te slagen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten